Rubinbryllup

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin

Rubinbryllup – hvornår og hvordan afholder man det?

Et rubinbryllup får du lov til at fejre, når du og din partner har været gift i hele 40 år. Derfor er det også kun få danske par, der er så heldige, at de får lov til at fejre denne dag med deres partner. Hvert år er der 11.400 par, der kan fejre, at de har været gift i hele 40 år. Det er en stor ting at have været gift i så mange år.

På trods af, at det er noget helt særligt, at man har været gift i 40 år, så er det faktisk ikke én af de helt store bryllupsdage. Det skal forstås på en sådan vis, at det ikke er en dag, der ofte bliver fejret på en bestemt måde, som det fx er aktuelt for et sølv- eller guldbryllup. Det er op til hvert par, hvordan de vil fejre denne dag.

Der er ikke nogen faste traditioner ved et rubinbryllup

Hvis du og din partner kan fejre, at I har fx sølvbryllup, så er det en tradition, at venner og familie dukker op, for at sætte en æresport op om morgenen. Der er dog ikke nogen lignende traditioner ved et rubinbryllup, på trods af, at det faktisk er en dag, der markerer, at man har været gift i intet mindre end 40 år.

Hvad det betyder er, at det er op til hvert par at vurdere, hvordan de ønsker at fejre dagen. Det er bl.a. ikke alle, der har lyst til at gøre noget stort ud af dagen, men blot fejre den mest nærmeste familie og venner. Der er dog også andre, der har lyst til at gøre noget større ud af dagen. Det er dog helt op til hvert par.

Idéer til sjove indslag til et rubinbryllup

Der findes mange indslag, der kan fungere godt til et rubinbryllup. Det afhænger dog meget af, hvordan det bliver fejret. Hvis der blot er tale om et hyggeligt morgenbord med nærmeste familie, så kan det være til den gode side, at der bookes professionel underholdning, som dog kan fungere godt, hvis det er en større fest.

Hvis du ikke selv har haft helt med at finde på nogle sjove indslag, så kan du finde lidt inspiration herunder. Derfor er der sandsynlig også ét eller flere af disse forslag, der falder i din eller jeres smag. De nedenstående forslag er dog ikke de eneste muligheder, der er, hvorfor det blot handler om at være kreativ.

  • Book en professionel tryllekunstner
  • Sørg for at en musiker optræder
  • Lav en quiz, der handler om parret
  • Et fælles maleri, som alle gæster kan male på
  • Få en DJ til at spille musik
  • Bryllupsparret kan spille ryg-mod-ryg